23.03.2018

Tilskudsordning til forsøgsordning med medicinsk cannabis

Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om en tilskudsordning til forsøgsordningens cannabisprodukter.

Patienter, der har købt medicinsk cannabis under den forsøgsordning, der trådte i kraft 1. januar, skal fremover have mulighed for at få tilskud til det. Sådan lyder en ny aftale mellem regeringspartierne og Dansk Folkeparti.

I aftalen lyder det, at terminalpatienter får 100 procent i tilskud, mens de øvrige patienter kan få 50 procent tilskud og op til 10.000 kr. i tilskud om året. Ordningen træder først i kraft i januar 2019. Men alle patienter, der har købt medicinsk cannabis i år, vil til den tid kunne få tilskud med tilbagevirkende kraft.

Patienter, som bruger magistrelle lægemidler, der indeholder cannabis, vil som i dag kunne få enkelttilskud efter det almindelige medicintilskudssystem.

Det ærgrer Epilepsiforeningens landsformand, Lone Nørager Kristensen, at ordningen først træder i kraft efter nytår: ”Det er fint med tilskud, men urimeligt at patienterne selv skal lægge ud for hele prisen i 2018”, udtaler hun.

Politiken