21.04.2017

Epilepsipræparatet Valproat har misdannet franske nyfødte

En fransk rapport viser, at epilepsipræparatet Valproat er skyld i, at 2150-4100 franske børn er født med misdannelser. I Danmark er der skærpede regler om brug af Valproat til kvinder

I 2014 advarede Sundhedsstyrelsen gravide i Danmark mod at tage medicin med stoffet valproat. Og det er med god grund viser en fransk rapport.

Kvinder, som har taget Valproat under deres graviditet, har fire gange så høj risiko for at få børn med misdannelser. Det fremgår af en rapport, der er udsendt i fællesskab af Frankrigs Nationale Agentur for Sikker Medicin, ANSM, og den nationale sygesikring. Siden 1967 er 2.150-4.100 franske børn blevet ramt af mindst en alvorlig fosterskade, efter at deres mødre blev behandlet med epilepsimedicinen Valproat. Det fortæller TV2.

Lægemidlet blev sidste år kædet sammen med misdannelser hos omkring 450 nyfødte børn i Frankrig, så problemet er velkendt og veldokumenteret, men de nye franske tal er større, end man har set før. Da Epilepsiforeningen sidste år fortalte om den franske rapport, talte vi samtidig med  epilepsiprofessor fra Rigshospitalet Anne Sabers, der sagde:

“Nyheden er meget relevant, men har været kendt gennem flere år. Vi har fået denne viden gennem store registerundersøgelser som også Danmark har deltaget i. De samme registerundersøgelser har også vist, at det er lykkedes danske læger at bruge mindre valproat til gravide kvinder end i mange af de andre Europæiske lande.”

I Danmark er risikoen velkendt

I 2013 fandt forskere fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet frem til, at kvinder, der havde taget Valproat under graviditeten, havde tre gange højere risiko for at få et barn med autisme end kvinder, der ikke tog medicinen.

Sidste år viste en foreløbig rapport af forskningsstuderende fra Neurologisk afdeling på Aarhus Universitetshospital, at børn af mødre, der har været i behandling med  valproat eller anden epilepsimedicin under graviditeten, scorer dårligere i skoletest end deres klassekammerater. Det viser de foreløbige resultater af en stor dansk undersøgelse. Læs om undersøgelsen her.

Medicinalfirmaerne sanofi-aventis, Orion Pharma og Desitin Pharma udsendte allerede for halvandet år siden skærpede advarsler om lægemidler, der indeholder Valproat. Det gælder for eksempel Deprakine, Delepsine og Orfiril.

Medicinalfirmaernes advarsel om Valproat
  • Valproat er en medicin, der bruges til at behandle epilepsi og biopolær sygdom.

• Valproat kan skade et ufødt barn alvorligt, hvis det tages under graviditeten og bør ikke bruges af kvinder og piger med mindre anden medicin ikke er effektiv.

• Når du bruger valproat skal du altid bruge prævention, så du undgår ikke planlagt graviditet.

• Tal med din læge, hvis du overvejer at blive gravid og stop ikke med at bruge prævention, før du har talt med lægen.

• Fortæl din læge med det samme, hvis du tror, du er gravid, eller hvis du ved, at du er blevet gravid.

• Stop aldrig behandlingen valproat, med mindre din læge har sagt det, da din sygdom kan forværres.

Advarslen blev lavet efter aftale med Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og Sundhedsstyrelsen. I den forbindelse blev der også lavet undervisningsmaterialer til sundhedspersonale (”Vejledning til Sundhedspersonale – Valproat”) og patienter (”Patientinformation – Valproat ”. Læs om medicinalfirmaernes advarsel her .

Læs mere om epilepsi og graviditet

I samarbejde med epilepsiprofessor Anne Sabers har vi lavet en side med spørgsmål og svar om epilepsi og graviditet.

TV2 og Epilepsiforeningen