Fængsel til støttepædagog der slog kvinde med epilepsi og udviklingshandicap

En støttepædagog er idømt 40 dages ubetinget fængsel for at slå en værgeløs beboer fra Sødisbakke under et behandlingsforløb på Epilepsihospitalet

Retten i Næstved idømte i torsdags en kvindelig støttepædagog 40 dages fængsel for at slå en beboer med epilepsi og udviklingshandicap, fortæller TV2 Øst.

Ud over fængselsstraffen, der er ubetinget og derfor skal afsones, er kvinden frataget retten til at arbejde i plejefunktioner på hospitaler, plejehjem, beskyttede boliger eller lignende i tre år.

Kvinden var ansat på botilbuddet Sødisbakke i Mariager, men overgrebet skete under en indlæggelse af beboeren på Epilepsihospitalet Filadelfia. Her fangede en overvågningsvideo en episode, hvor støttepædagogen – som var med vedkommende under indlæggelsen – slog beboeren med flad hånd i ansigtet, så der opstod rødmen på venstre kind.

image

“Godt, at retten med den såkaldte rettighedsfrakendelse i en periode forhindrer den dømte i at tage tilsvarende arbejde et andet sted.”

Lone Nørager Kristensen

Tiltalen var rejst som vold under særligt skærpende omstændigheder, fordi kvinden udnyttede offerets værgeløse stilling, og hun er dømt i fuldt omfang, fortæller TV2 Øst.

Kvinden har taget betænkningstid i forhold til, om hun vil anke dommen til landsretten. Det er ligeledes en mulighed for anklagemyndigheden at anke, hvis den vil gå efter en hårdere straf.

Epilepsiforeningens formand, Lone Nørager Kristensen, siger om rettens afgørelse: ”At en plejeperson, der har ansvaret for et forsvarsløs menneske, tyr til vold, er svært at tilgive, og helt umuligt at forstå. Og det er godt at se, at det fik betydning for strafudmålingen. Det er særligt godt, at retten med den såkaldte rettighedsfrakendelse i en periode forhindrer den dømte i at tage tilsvarende arbejde et andet sted. Mine tanker går især til familien, som nu forhåbentligt kan få sat punktum for en grim, grim sag.”

TV2 Øst og Epilepsiforeningen

Læs mere om sagen