14.09.2020

Fanget på video: Anklaget for at slå udviklingshandicappet med epilepsi

”En utrolig trist episode, hvor der heldigvis er blev handlet konsekvent og hurtigt,”, siger Epilepsiforeningen formand Lone Nørager Kristensen

En nu tidligere medarbejder på Region Nordjyllands store botilbud, Sødisbakke i Mariager, er blevet politianmeldt for at slå en beboer under en indlæggelse på et hospital, fortæller DR. Det er vigtigt at understrege, at vedkommende foreløbig kun er under mistanke for vold.

Beboeren har epilepsi og udviklingshandicap, og den formodede vold skete, mens beboeren var indlagt på et hospital, hvor vedkommende havde følgeskab af den nu anklagede person som støtte.

Episoden skete ifølge DR’s oplysninger, da beboeren lå og hvilede sig i sin seng. Hospitalspersonalet opdagede episoden, da de videoovervågede beboeren under indlæggelsen og anmeldte episoden til politiet, som fortsat undersøger sagen.

”Det er meget ulykkelig sag for både beboeren og familien” udtaler Epilepsiforeningens formand, Lone Nørager Kristensen: ”Det er godt, at både hospitalet og bostedet reagerede hurtigt og resolut. For det er bare ikke i orden, at sådan noget kan ske for nogle af de svageste mennesker i samfundet.”

DR