Patienter får ret til bisidder i klagesager

Når man klager til Styrelsen for Patientsikkerhed vil man for fremtiden have ret til en gratis og uddannet bisidder fra Danske Patienter

Klagesystemet er svært at navigere i – og det er skræmmende at sidde til dialogmøde med den læge, man har klaget over. Men nu har patienter ret til hjælp af en uddannet bisidder fra Danske Patienter, skriver Danske Patienter.

Ifølge paraplyorganisationen, som Epilepsiforeningen er en del af, bliver det frem over nemmere for patienter, der skal til dialogsamtale i forbindelse med deres klage til Styrelsen for Patientsikkerhed, da de kan få en gratis bisidder med fra Danske Patienter.

Bisidderne har gennemgået et særligt kursus og er fagligt klædt på til at støtte patienterne i den svære situation. Baggrunden for den nye lov er netop, at man gerne vil sikre, at dialogsamtalerne bliver mere ligeværdig for patienterne.

Danske Patienter