Se epilepsi-bidrag til Hjerneugens fotobegivenhed

Kom med inden for i den krøllede hjerne hos mennesker med epilepsi. Se bidragene til Hjerneugens fotokonkurrence fra Epilepsiforeningens medlemmer

Hjerneugen i uge 11 bliver bl.a. markeret med en fotoudstilling som Hjernen i Fokus står bag. Udstillingen består af et udvalgt af billeder fra patienter og pårørende, der har sendt deres fotofortolkning af emnet ”Den krøllede hjerne” ind til de syv patientforeninger, der er med i Hjernen i Fokus-fællesskabet.

En dommer har udvalgt to værker fra hver forening, der deltager i udstillingen, der i hele uge 11 kan ses i Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup. Men du skal selvfølgelig ikke snydes for billederne fra de andre bidrag, Epilepsiforeningen har fået ind.

Cecilie: Oh..??!!!

Cecilie har epilepsi. Hun er grafiker og underviser i København.  Hun sendte en række billeder ind til Epilepsiforeningen, hvor ovenstående foto er blevet udvalgt af dommerne til at deltage i udstillingen.

Epileptiske anfald kan være meget andet end de velkendte kramper. Det kan for eksempel være anfald, hvor personen er helt fraværende. Cecilie kalder sit billede ”Oh..??!!!” og fortæller, at det er inspireret af et sådan anfald: ”Billedet viser, hvor fjern, forvirret og drømmende man kan virke og føle sig under et fjernhedsanfald.”

Marie Hazra: Smykke inspireret af MR scanning

Marie Hazras billede er også med i udstillingen i Handicaporganisationernes Hus. Maria er smykkekunstner og sendte en række billeder med nogle af sine smykker ind. Hun har haft epilepsi i 16 år og ringene på billedet viser, hvordan hendes krøllede hjerne ser ud efter et halvt liv med epilepsi, fortæller hun:

”Formen på ringene er taget efter en MR scanning af min egen hjerne. Hullerne repræsenterer de gyldne minder mistet efter mine mange grand mal anfald.”

Anne-Mette Ussing Andersen: Gråvejr og solskin i skallen

Både Anne-Mette og hendes datter lider af epilepsi, og sygdommen fylder en hel del i familien, men det er ikke gråvejr og tristhed det hele. Der er også klarhed og solskin. Og det er det, billederne illustrere, fortæller hun:

”Lyset er vejen og stedet for mig, når min hjerne krøller sig sammen og opfører sig kringlet og gråt, og jeg er fuld af angst. Accepten af, at det grå engang imellem tager over, at min epilepsi fylder, men at jeg selv kan gøre noget for at slippe det grå billede så blidt som muligt”, fortæller hun om sine bidrag til fotobegivenheden.

Wiki Baran: Vævefejl i kysen

Wiki Barans foto er et billede af en vævefejl. Billedet er af en strikkeopskrift fra nettet, efter søgning af hue med vævefejl, fortæller hun: ”Da vi i min familie, kalder det vævefejl i kysen, gik jeg efter en noget særpræget hue. Syntes bare billedet siger alt.”

Keld Helbig Hansen: Omsorg

Keld Helberg Hansen blev opmærksom på konkurrencen, fordi han har en søn med epilepsi. Hans bidrag et foto af hans kones hænder, der holder sin nevøs første barn varsomt i hænderne. Da billedet blev taget, var barnet var en lille måned gammel. I dag er barnet – der hedder Emilie – godt 3 år gammel, og er ved at udvikle sig til et dejligt barn, som hele familien elsker.

”Det udstråler så megen omsorg for dette lille nye barn,” fortæller Keld om billedet: ”Og fokus er så stærkt netop på det vigtigste vi har, nemlig vores hoved, der rummer vores fantastiske hjerne.”

Karina Husted: Sløret fremtid

Karina Husted er for tiden sygemeldt med hjernerystelse.  Billedet er taget fra en rutebil, hvor snevejr og beskidte ruder gør udsynet sløret, og hun fortæller om det:

”Der er håb og lys forude, imens alting tåger. Og noget har form, imens andet ikke har form, og uvisheden rumstere, om det ikke snart bliver bedre.”

Gitte Hygum Nørgaard: Efter operationen

Gitte Hygum Nørgaard har sendt en lille billedserie med billeder af sin søn Patrik.

Patrik har haft epilepsi siden han var fem, og billedserien fortæller om tiden før, under og efter hans vellykkede epilepsioperation. Billedet her er fra dagene efter operationen på Rigshospitalet.

Anne M. Regnar:  Zen- comes out of the mist

”Zen- comes out of the mist”, kalder Anne M. Regner sit billede, der er et foto af et af Annes malerier:

”I efteråret 2017 blev jeg opereret for en hjernetumor, som gjorde at jeg fik epilepsi. Billedet malede jeg lige inden min operation og de mønstre og farver står for den styrke, ro og kraft der skal mobiliseres i en meget krævende og svær”, fortæller hun.

Thomas Willert: Min fritid med epilepsi

Thomas Willert  har sendt et par billeder fra sit liv og sin fritid med epilepsi. Han begyndte i april 2017 at løbe en tur på fem kilometer hver dag. Siden er det blevet til en del løb og en mase kilometer – indtil videre har han gennemført syv halvmaraton:

”Epilepsien er der, men ikke noget der fylder i min hverdag og efter jeg begyndte at løbe og ligge min kost om så mærker jeg ikke noget til mit epilepsi”, fortæller han.

Thorkild Wilson Føns: Café Krampen

Thorkild Wilson Føns har indsendt billedet, han bruger til at brande Café Krampen. Han fortæller om netværket:

”Café krampen er en netværks cafe der hjælper borgere og berørte, pårørende og deres familier med at få det bedre omkring epilepsi og hjælpe for at de får et bedre liv når det også kan være svært.”