09.07.2019

Forårets fem populæreste nyheder

De fem epilepsihistorier, som flest facebookbrugere reagerede positivt på i de seneste 6 måneder, handlede om søvn, nye behandlingsteknikker, død samt penge til epilepsiområdet

Epilepsiforening har 8.500 følgere på Facebook, og hver uge laver vi nyheder, som vi deler med vores venner på det store sociale medie. Noget af det er godt nyt, andet er mere nedslående, men de fleste artikler får mange likes og læsere via Facebook.

Vi har været de seneste seks måneders facebookstatistik igennem og fundet de fem artikler som flest af vores følgere reagerede positivt på.

Søvnforskeren fortæller, om alt det der sker, mens du sover

”En tredjedel af alle anfald – måske flere – forekommer under søvn, og visse epilepsiformer forekommer decideret under søvn, og der er søvnsygdomme, der forekommer særlig hyppigt hos patienter med epilepsi”, fortalte professor Poul Jennum i et interview, vi bragte i januar i år.

Da vi lagde det på Facebook, nåede det ud 13.985 mennesker og fik 153 likes. Du kan læse interviewet med Poul Jennum her.

Epilepsiforsker: Der mangler fokus på epilepsiens alvorligste konsekvenser

I februar talte vi med Jakob Christen, der er overlæge på Neurologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital. Ham havde tidligere beskæftiget sig med nogle af de mørke sider af epilepsien som  overdødelighed blandt epilepsipatienter.

”Vi har en forpligtigelse til at sige: Der er altså nogle problemer med den her sygdom, som man er nødt til at tage alvorligt”, sagde Jakob Christensen bl.a. Og det var der rigtig mange på Facebook, der var enig med ham i. Opslaget blev set af 8.771 og liket 305 gange. Du kan læse artiklen her.

32 millioner kr. til nogle af Epilepsiforeningens mærkesager

I starten af marts kom der en god nyhed, som 7.149 facebookbrugere så og 574 likede. Det var nyheden om, at den daværende regering og Dansk Folkeparti var enige om, at give 32 millioner kr. til epilepsiområdet, hvor de skal løfte epilepsibehandlingen, forbedre indsatsen for unge med epilepsi og sprede mere viden om sygdommen. Du kan læse artiklen her

Ny dansk teknologi kan registrere anfald der tit overses

I marts måned fortalte vi også om, et nyt lille implantat på med en mønt, der sættes under huden bag øret, hvor det kan måle epileptisk aktivitet. Systemet kan bruges til langtids-EEG i hjemmet, bedre diagnosticering og mere målrettet behandling.

11.988 facebookfølgere så opslaget og 545 likede nyheden om opfindelsen, der er det første system i verden af sin art. Du kan læse artiklen her

Faktatjek: Er dansk forsker ved at lave en chip, der han kurere epilepsi?

”Dansk chip skal træne nyt hjernevæv til at kurere epilepsi,” lød en overskrift i juni i i Ingeniøren. Det lød jo ret fantastisk, så vi ringede til den danske forsker bag chippen, Farshad Moradi, for at høre om det var rigtigt? Svaret var: Muligvis. Det europæiske projekt har fået 60 millioner kroner til at udvikle kunstigt hjernevæv og en nanochip, der skal lære vævet at virke som en rask hjerne. Men projektet er blot i sin spæde start.

6.100 så det opslag på Facebook og hver tiende af dem, 600, likede det. Du kan læse artiklen her.

Epilepsiforeningen