12.01.2018

Hør fire gode podcasts om epilepsi

Vi har fundet fire gode fortællinger om livet med epilepsi frem som podcast. Her er både slagsmål, sex, bekymring og optimisme

Ligesom mange andre trykte udgivelser bliver vores magasin Epilepsi læst op og indtalt på cd af NOVA til abonnenter med syns- eller læsehandicap. Når vi offentliggør artikler fra bladet på hjemmesiden, lægger vi samtidig lydfilen på hjemmesiden som podcast. Du kan finde alle artiklerne der findes om lydfil her.

Her under har vi fundet fire podcast frem, som vi vil anbefale.

Slagsbroren der trodsede sin epilepsi og blev tømrer

Som ung slog Thomas Willert på tæven, gik på kro, stjal knallerter og solgte ulovligt fyrværkeri. I dag er han udlært tømrer, og på trods af sin epilepsi har han ingen problemer med at arbejde med store maskinsave og kravle rundt på høje tagrygge. Læs interviewet med tømreren eller få det læst højt:

Valdemars forældre tør ikke juble

”Vi har været helt dernede, hvor vi måtte sige: ’Valdemar, nu skal du tygge din mad’. Vi har måttet vise ham, hvordan man tager strømper på i en alder af 14 år, fordi han har været smadret af anfald” fortæller Valdemars forældre. Deres søn er nu blevet anfaldsfri, men det får dem ikke til at juble. Hør hvorfor eller læs interviewet:

Har du talt om sex med din læge i dag?

Hvordan er dit seksualliv? – ikke bare det der med ind og ud, men det hele? Har det ændret sig i forbindelse med at du fik konstateret epilepsi, eller da du fik medicin? Er det noget din partner har bemærket? Vi har talt med to sygeplejersker om epilepsi og seksuelle problemer. Du læse interviewet her eller høre det som podcast her:

Professor tror flere kan gøres anfaldsfri i fremtiden

Om få år vil ny teknologi og lægernes evne til at registrere hjernes signaler kunne gøre flere anfaldsfri, mener epilepsiprofessor Sándor Beniczky. Her kan du læse interviewet om fremtidsudsigterne for epilepsibehandlingen. Du kan også høre det læst højt:

Alle de andre indtalinger

Her finder du oversigten over alle artiklerne, der findes som podcast.

Bladet Epilepsi udgives af Epilepsiforeningen og udkommer fire gange om året som medlemsblad. Her kan du hente ældre nummer og få en smagsprøve på de seneste numre.